In de jaren 80 wordt erotiek niet alleen alledaags, maar is het ronduit alomtegenwoordig. Een exponent is bijvoorbeeld het hitje van de meidengroep Barbarella, die zingend in lingerie beloofden ons humeur op te krikken in de Pin-up Club.
We cheer you up
We cheer you up
We cheer you up in The Pin-Up Club
Hot-hot-hot – you gonna like it
Hot-hot-hot – and we want you to
Hot-hot-hot – join The Pin-Up Club
Zo klonk de openingstune van het erotisch Veronica-programma ‘De Pin-Up Club’. Expliciet en toch zongen veel kinderen deze hit luidkeels mee. Meteen illustreert dit hoe alledaags erotiek in de jaren 80 geworden was. ‘De Pin Up Club’ maakte Wendy van Wanten bekend in Vlaanderen. Op het einde van het programma nam zij de rubriek ‘Kijkerspost’ ter harte, op zwoele toon en vol dubbelzinnige uitspraken. Het bezorgde haar meteen de status van Vlaams sekssymbool.
Hoe we omgaan met erotiek en seksualiteit is een rijk historisch verhaal, vaak ook ambigue. Doorheen de 20ste eeuw is de verandering van zeer privaat en met schroom naar publiek. In de jaren 80 was erotiek zelfs alomtegenwoordig. Popsterren maakten er hun handelsmerk van, zoals Grace Jones en Madonna. In songteksten, videoclips en optredens zijn erotiek, naakt en seksualiteit altijd aanwezig, ook vandaag nog. Grace Jones ging nog een stap verder en verhief haar lichaam tot kunst. Net zoals enkele andere grote popsterren – Prince, Boy George of David Bowie – meet zij zich een androgyn uiterlijk aan. De impact van de videoclip is hierbij niet te onderschatten. De reclamemakers van de Franse limonade Orangina waren hierbij baanbrekend; de videoclip van de hit Lambada van Kaoma werd een echte zomerhit. De combinatie van zwoele ritmes, opzwepende dans met een pakkende videoclip en reclame was een schot in de roos. Het maakte niet alleen het zoete drankje bekend, maar vooral ook de muziek, de dans én de string.
De opkomst van de video en de videotheek maakten de toegankelijkheid tot de erotische film en porno makkelijker. Het belang van de videotheek kan in dit verhaal niet onderschat worden. In de krantenwinkel neemt de rubriek erotische magazines toe en worden deze publiek uitgestald. In populaire magazines worden bikini- en naaktfoto’s evident. In reclame en mode wordt lichamelijkheid uitgespeeld. Ook op de Belgische stranden veranderde de badmode heel sterk tijdens de jaren 80. Was de bikini begin jaren 60 nog aanstootgevend, in de jaren 80 was topless zonnen of ‘monokini’ helemaal in. Badpakken en de bikinislip waren uitdagend hoog uitgesneden aan de heup.
Deze mode zien we ook in de nieuwste sporttrend: aerobics en fitness. In de strakke pakjes werd het lichaam echt wel getoond. En in de merchandising rond deze sport stond erotiek vaak centraal. Jane Fonda promootte aerobic dan wel vooral als gezond, in videoclips over deze sport lag een andere nadruk. Zo zou Olivia Newton-John zelf nog de release van de clip Let’s get physical hebben willen annuleren omdat ze vreesde voor haar reputatie wegens ‘too sexy’. Sport speelt hierbij een belangrijke rol: door te sporten heb je een lijf dat gezien mag – meer zelfs moet – worden. En omgekeerd: via sporten toon je je lichaam. De nieuwste sportrages promoten zich dan wel als gezond, de ‘m’as tu vu’ idee is zeker aanwezig tijdens de aerobics, fitness en surfen.