Paul Jambers verpulverde op 6 maart 1986 alle kijkcijferrecords met zijn spraakmakende Panorama-reportage over jongeren en merkkledij. De Vlaamse tienersnob was geboren, de gewatteerde Milletvest werd het icoon van een generatie. De uitzending is inmiddels een deel van ons collectief televisiegeheugen.
Panorama, sinds 1953 het duidingsprogramma van de nationale omroep, kende zijn grootste successen tijdens de jaren 80 toen het triumviraat Paul Muys, William van Laeken en Paul Jambers de redactionele plak zwaaiden. Op donderdagavond, net voor het kijkcijferkanon Dallas, kon televisieminnend Vlaanderen terecht op het eerste net voor controversiële reportages. Een daarvan, de Milletvesten-aflevering, zou Jambers de bijnaam “Pieken Paultje” bezorgen. De officiële titel van de aflevering was “We moeten toch kleren hebben”.
Jambers kwam op het idee voor de reportage door een gesprek met zijn buurman. Die vertelde over de vreemde voorliefde van zijn zoon voor kostelijke merkkledij. In de scholen die Jambers bezocht droeg zestig procent van de leerlingen een Millet-jas. In tijden van onmiskenbare crisis was dure merkkledij een absoluut statussymbool geworden voor de schoolgaande jeugd. Wie erbij wilde horen moest een polo van Lacoste, een jeans van Chipie, schoenen van Sebago (zogenaamde ‘Docksides’) of sokken van Burlington dragen. Het vreemde was dat de trend van de Milletvesten zich enkel in België voordeed.
De dag na de onthullende uitzending was er maar één gespreksonderwerp op de Vlaamse speelplaatsen. De schoolgaande jeugd bestond voortaan uit snobs en niet-snobs. Producent Millet zag daags na de uitzending zijn verkoop stokken en de Panorama-redactie werd overstelpt met duizenden verontwaardigde reacties. Wat een televisieprogramma allemaal niet vermag.
Bekijk hier de volledige reportage.
I see you don’t monetize your page, don’t waste your traffic, you can earn extra bucks every month because you’ve got hi quality content.
If you want to know how to make extra money, search for:
Mrdalekjd methods for $$$
Paul Jambers kwam met zijn filmploeg toe op een Antwerpse school, zag op de speelplaats met een paar honderd leerlingen er 4-5 met een Milletjas, dreef ze bijeen tot een groepje en filmde ze met de boodschap dat vrijwel iedereen op die school een jas van dat merk had. Zo was Paul Jambers; de waarheid interesseerde hem geen r**t. Hij had een bepaalde opinie, waarnaar hij zijn reportage maakte, om die opinie te bevestigen.